Tuesday, January 13, 2009

kahwin muda?




Hari ni, 13/01/09...satu permulaan br bg aku dlm mnempuhi dunia it. boleh dikatakn dulu yang aku ni, sorg y buta it...tapi itu dulu. skang ni aku dh boleh dikatakan celik it...rasa banggalah sket. Tahun ni, adalah thn @ semester t'akhir aku dekat FSPU, UiTM, shah alam bg cos BTRP..tak thlah mcmn ngn idup aku after sume ni b'akhir. s/ada aku dpt keje@x...takutla gak klau2, xdpt keje nt... Azam aku bg thn ni, adalah nak kurus...tapi itu xsepenting ngn azam aku y sbnrnya adalah utk mjd sorg siswazah n mbanggakan famili aku.
Kalau boleh nk gak kwin...tp 'si dia' plak y br nk smbg degree dlm cos bisness. sblm ni, die amik cos civil eng..alamatnya, mkin lm lgla 2 aku nk kawin...heheheeee...gatal gak aku ni ek.. Dlm usia bakal mcecah 24 thn ni pd ptengahan bln 10..mmbuatkn aku rs bnr2 'tua'..yelah, mn xnya.kawan2 aku kbanyakkannya 65% dh berumahtangga. aku rasa mcm terjejas ckitla. nt anak2 dorg, panggil aku 'makcik ain'...wahhhh, lg aku rs pedih.... 'kalau sesiapa y ade ptua awek muda...bgtwla ek. coz aku nk nmpk muda sket...tp 2pun klau adala...
Dalam pandangan aku, isu kahwin muda ni..dh boleh dikatakn 1 isu y dh lapuk.dh biasa kt dgr..time muda renta dulu,mmgla isu ni isu baru..kt akan ckp y 'ppuan gatal sbb nk kawin n llaki y gatal." tapi skg ni, asalkan ada kesefahaman dan kemampuan dlm mghadapi zaman r/tangga apa slhnya...susah nak idup kalau xd kesefahaman ni. ibarat, tukang jual ngn pembeli. kalau kt nak tawar-mnawar dlm pmbelian n tukang jual xnak kasi trun harga..alamatnya..cari kedai lainla. so, mcm2 gak la ssuatu institusi kekeluargaan..
Ada jugak y aku dengar, student kawin time sm2 blajar. bagi aku, agak ssh kalau 2-2 msih blaja. yelah, bg mereka y nk dduk bsama. nk kn byr sw rmh, bil air/elektrik..mkn/minum..tapi bg student y xkisah, bleh gak duk kolej/asrama..jimat duit. heheheeee...tapi, sanggupkah dorg? ehemmm...faham2 jelah..
So, tpulang pd pndpt korg..mn y baik 2 diri korg sdr. bak kata adam dan farah...xtaw antara dua..cinta or cita. Okla we, aku nk grak g kedai jp..jumpa lg d lain masa y tdekat..tata









2 comments: