Monday, July 11, 2011

Nak Hilangkan Dahaga/Lapar Time Bln Pose?

salam

sja nk sharing satu tip bkesan y slalu aku amalkan time blaja kt uitm shah dlu bila tiba bln pose.
aku ni spesis y jenis MALAS nk bgun sahur.
so, dlm erti kt y len aku akan bsahur pkul 12 sblm aku tido.
aku bsahur ngn NESTUM+KURMA.

Bahan2nye :
1. 1 pek nestum NESVITA 3-1
2. sebiji kurma

cara penyediaannye :
mula2 bancuh pek nestum dlm air panas n then masukkan kurma y dh dibuang biji ke dlmnye.
lenyek2 skit isi kurma itu bia hancur n susu nestum jd cm kaler koko skit.
u can c the kurma td jd ketul2 kcik n then siap!
dh leh minum..
but, minum slow2 tw...
insyaallah minuman ni dpt mhilangkan dahaga n lapar anda time pose nt..

meh, aku hidangkn lagi ngn KHASIAT BUAH KURMA/TAMAR utk pedoman bsama

* * * * *

Kurma sejenis buah yang kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, odium, potassium, vitamin A dan C dan juga niasin dan mempunyai khasiat serta nilai yang tinggi dalam dunia perubatan tradisional.

Kurma yang dikenali sebagai Phoenix danctylifera , dari segi saintifik amat berkesan bagi mengubati gangguan usus yang kronik, di mana ketidakserasian dengan gluten, menghalang penyerapan zat-zat makanan secara sempurna.

Kurma mengandungi sejenis bahan protein serta garam galian yang menghentikan tindak balas luar biasa yang dicetuskan oleh gluten dalam usus kecil. Tindak balas itu jika dibiarkan boleh membawa kepada pengeluaran sel darah putih secara berlebihan.

Selain daripada gangguan usus, jus kurma berkesan untuk mengatasi masalah sembelit. Bagaimanapun minuman ini tidak sesuai diamalkan oleh mereka yang menghidap penyakit diabetis, kerana ia boleh mendatangkan kesan yang lebih serius.

Kurma juga merupakan penawar dalam perubatan traditional untuk mengatasi masalah insomnia. Bagi mereka yang mengalami masalah batuk, kurma sesuai untuk diamalkan kerana kandungan gula dalam buah kurma bertindak menghilangkan gatal-gatal dalam kerongkong sekaligus menghentikan batuk.

Mengikut pendapat pakar perubatan, buah kurma kaya dengan unsur zat besi dan kalsium sesuai untuk wanita sama ada semasa hamil atau selepas bersalin.

Kurma membantu mencegah daripada sembelit, lemah otot, sengal-sengal badan, lesu dan barah usus besar, merangsangkan selera makan, menguatkan ingatan dan melawaskan. Di samping menambahkan tenaga seksual, kurma juga boleh digunakan sebagai pencuci mulut.

Khasiat kurma telah terbukti dalam membantu memanaskan badan, mencergaskanotak dan tubuh serta mencergaskan minda dan membantu tumbesaran kanak-kanak. Ia juga membantu melicinkan perjalanan darah dan menghindarkan daripenyakit barah, merawat buah pinggang dan mencuci hati dan membantu mengurangkan pengaliran darah semasa kelahiran


No comments:

Post a Comment