Thursday, April 26, 2012

My Husband Is Mr. Secretary - Bab 1

Hati ni sedikit berdebar-debar. Apa taknya, hari ni suami aku ada interview kerja baru. Kerja lama dirasakan tak sesuai dengan ijazah yang dia ada. May be! Sebagai seorang isteri yang baik, aku sentiasa mendoakan yang terbaik buat suamiku. Dia berhak mendapat pekerjaan yang lebih baik. Mungkin ini adalah rezeki buat dia, setelah aku disahkan berbadan dua pada awal bulan Februari yang lepas. Jika dia mendapat pekerjaan baru ini, adalah dua kali ganda rezeki buat dia.

Aku harap, agar pintu rezeki aku juga akan terbuka. Insyaallah. Dari jauh kedengaran telefon bimbitku berdering nyaring. Rania menatap skrin telefon. call dari suami aku!
"Assalamualaikum sayang." Ucap si Suami. Si isteri tersenyum lebar. Memang mulut manisla laki aku ni! Ucap Rania di hati.
"Wa'alaikummussalam abang." Balas Rania dengan nada manja pula.
"Abang nak bagi tau something ni. Sayang mesti suka." tutur Fansuri yang membuatkan hati Rania berdegup kencang ingin mengetahuinya.
"Apa dia abang? Bagi tahulah cepat. Nia dah tak sabar ni." Kedengaran satu gelak ketawa kecil di hujung talian. Rania sedikit geram, tidak sabar.
"Cakaplah sayang.."
"Macam ni..abang sudah dapat kerja baru!" Rania terbungkam. Happy sangat-sangat. Mulutnya sedikit ternganga.
"Alhamdulillah abang."
"Thank you sayang. Berkat doa sayang pada abang selama ni." Ungkapan itu membuatkan Rania terharu. Air matanya bertakung tiba-tiba di kelopak mata.
"Doa Nia untuk abang dan doa abang untuk Nia." tutur Rania.
"Rezaki baby kita juga." Balas Fansuri lagi. Rania tersenyum manis sambil jemari kirinya menggosok perut yang masih leper. Thank you Allah..
"Erm.. by the way sayang, job apa yang abang dapat? HR or officer?" Soal Rania tiba-tiba teringatkan tentang jenis pekerjaan baru suaminya itu. 
"Kerja biasa-biasa saja sayang." tutur Fansuri lembut. Rania pelik.
"Iyalah, tapi kerja apa? Nia nak juga tahu abang kerja apa. Takkanlah dengan isteri sendiri pun nak berahsia?" Rania sedikit geram. Kenapalah dia tak nak bagi tahu aku? Geramnya!
"Janji Halal, sayang." ucap Fansuri.
"Abang, just tell me. Please."
"Okay, I will tell you. But, promise..jangan gelak tau." Rania semakin pelik. Apa yang pelik sangat dengan kerja tu?
"Okay, I'm promise. Sekarang bagi tau Nia."
"Ehem...er abang kerja sebagai...." Terdiam seketika.
"As what sayang?" Soal rania kurang sabar dengan nada yang lembut.
"As Secretary."
"What?" Rania tersentak.


No comments:

Post a Comment