Friday, January 20, 2012

Prolog - Novel Rindu Tak Pernah Beralih

Prolog

Bagaikan bunga kemboja,
Gugur dan bertaburan menghiasi pusara,
Begitulah laksana mimpi penuh dusta,
Meskipun singgah hanya sementara,
Namun, derita yang tinggal penuh duka,
Penuh lara nestapa menghukum jiwa,
Dan air mata terus mengalir jua....
- Ian De’zaim –

            Dia mendongak memandang ke atas. Kesedihan jelas terpancar di wajah. Bibir mulai terketar-ketar menahan aura. Air mata semakin laju mengalir. Kembali menatap cincin bertahta permata putih yang terdiam indah di dalam genggaman. Perasaan sedih semakin menghilang silih berganti dengan kebencian. Pantas dilemparkan ke dinding, dengan sekuat perasaan.
            “Arghhhh!” Pekiknya. Kembali bersedih. Perlahan menarik ke dua belah kaki, dipeluk kemas serta diiringi tangisan sendu. Terpelusuk menangis di corot sudut bilik gelap itu. Terdengar ketukan dan jeritan dari luar memanggil-manggil namanya.
            “Nurin, Nurin. Buka pintu ni, Nurin!” Jerit Pn.Naizah. Lutfi yang berada di sebelah menjadi tidak keruan, penuh gelisah.
            “Nurin! Buka pintu ni Nurin. Abang dan ibu ada di sisi Nurin. Jangan macam ni dik. Dengar kata abang ni, Nurin.” Jerit Lutfi selaku abang yang turut merasa sakit dengan penderitaan adiknya.
            “Pergi...pergi! Tinggalkan Nurin sendirian. Pergi leave me alone.” Terdengar suara sayu merayu dari dalam. Ibu memandang pintu di hadapan sambil mengesat air mata.
            “Nurin, keluarlah sayang. Sampai bila Nurin nak berkurung dalam bilik ni?” Pujuk ibu lembut.
            “Nurin, dengarlah cakap ibu ni, dik. Nurin tak kasihankan ibu?” Ucap Lutfi pula.
            “Tolonglah abang, ibu. Tinggalkan Nurin sendirian.” Suara sayu itu kembali merayu penuh halus.

            Biarkan aku menangis di sini, ibu. Aku tak mampu untuk terus tersenyum lagi. Sudah mati segala rasa dalam diri ini dan yang tinggal hanyalah satu. Biarkan aku terus begini, ibu. Merawat luka di hati di sini. Aku tak mampu, bu. Aku tak mampu! Aku lemah, kalau boleh biarkan aku mati di sini. Seluruh tubuhku, seluruh jasadku…terasa tidak bernyawa lagi. Di mana keadilan untukku, ibu? Mana? Di mana segala kebaikan untuk setiap korbanku?
            Tubuh itu terus di situ. Teresak-esak menahan segala duka. Air mata masih mampu laju mengalir, meskipun sudah hampir setahun dia di situ. Pintu bilik di tutupi dengan almari. Gelap gelita seluruh alam maya. Segala kesakitan dan kesedihan hanya diluahkan di bilik kecil itu. Terus menangis dan menangis. Hanya itu yang termampu dia lakukan.
            “Abah, Rin rindukan abah. Bawalah Rin bersama abah.”

p/s : akhirnya aku attach gak novel aku di sini....yeppi! n hopefully uols enjoy

No comments:

Post a Comment