Saturday, April 4, 2015

Isu GST Yang Hangat ~~

Salam semua..

Dah masuk bulan April kita kan? Kadang-kadang bila terbangun pada pagi 1hb April
2015 ni, aku akan terdengar..
"sorry, GST only April Fool". ..tapi hampa.
1hb April, GST start. 

1hb tu, aku pi MyMydin nak pi beli susu tepung anak brand Anmum.
Aku tak brapa ingat sangat brapa harga sebenar susu tu sebelum 1hb April.
Aku just bayar je and then tgk susu tu tak dikenakan GST. harga RM 62.90..
dekat resit pun tercatat 0% GST.

2hb, tu pulak aku pergi lagi ke Mymydin nak pi beli susu and biskut utk 
anak dara buat bekal gi nursery. aku terdengar perbualan seorang makcik and seorang
uncle ni marah2 dekat cashier Mymydin. macam, diorang cakap
Mymydin ada kenakan GST dekat barang itu tapi bunting dekat
luar cakap barang tak dikenakan GST. Macam cakap tak serupa
bikin. Aku pun confuse. aku sendiri bila sebut GST, jadi blurr sangat. 
aku main bayar je and ada juga perasan
yang barang aku selalu beli dah naik harga. 

Kadang-kadang rasa menyesal pulak
tak buat perbelanjaan harian macam dulu.
Dulu, setiap bulan aku akan kumpul resit pembelian and apa-apa
jenis resit yang melibatkan pengeluaran wang, tampal dalam
buku. so, aku akan tahu kemana duit /gaji aku akan pergi.
ini juga dapat elakkan pembaziran.

Masa pergi beli dekat 99Speedmart pula, semua barang naik sebab harga 
itu dan termasuk GST. nak tak nak kita sebagai manusia terpaksa membeli
untuk teruskan hidup ni.

Baru nak merasa kenaikan gaji yang tak seberapa, terpaksa
merasa kenaikan barang yang drastik ni. aduyai..
sabo jelah...kan?

Oleh itu, kita harus berjimat cermat. berfikir dulu sebelum membeli.
apa yang tak penting, tolak tepi..hahaa..

ok lah guys, selamat berjimat cermat dan selamat berGST.
adui..bye and wassalam..


No comments:

Post a Comment